Sztepptáncos és koreográfus

Hajdu Anita a Rózsakerti lakótelepről „ugrik” le a Szegedi Nemzeti Színházba, hogy vezesse a tánckart vagy koreog-ráfiát készítsen egy bemutatásra szánt darabhoz. A sztepptáncos, koreográfus négyéves kora óta él a kerületben – ma már férjével és másfél éves kisfiával, Zénóval –, de munkája 2018 óta Szegedhez köti. A legtöbben talán január 22-én gyönyörködhettek koreográfiájában, amikor a színház Karinthy Frigyes Előszó című versével, a mindenki számára elérhető YouTube-csatornáján közvetített online produkcióval ünnepelte a Magyar kultúra napját. Hajdu Anitával, aki legutóbb a teátrumok nyitására készülve a Dido és Aeneas és A padlás című musicalekhez készített koreográfiát, pályaválasztásáról és munkáiról beszélgettünk.

– Milyen út vezette a koreográfusi munkákhoz?

– 2009-ben végeztem a Madách Művészeti Iskolában, majd mesterszakon tánctanári diplomát szereztem a Magyar Táncművészeti Főiskolán. Ezzel párhuzamosan beválogattak a Vígszínház tánckarába, ahol öt éven át táncoltam. Ezután dolgoztam először Bodor Johannával, akitől nagyon sokat tanultam, mellette rengeteg tapasztalatot szereztem. Ő kért fel először koreográfus-asszisztensnek a szombathelyi Dzsungel könyve című előadásban, és mivel tudta, hogy gyerekkorom óta szteppelek, így általa készíthettem el a Budapesti Operettszínházban az első szteppkoreográfiámat A chicagói hercegnő című operetthez. Ez életem meghatározó munkája volt.

– Ezt követően számos helyre hívták, többek között az Operettszínházba (Ének az esőben), Békéscsabára (Diótörő és egérkirály) és a József Attila Színházba (Lucifer Show) is.

– Az Ének az esőben című musicalben Lőcsei Jenő koreográfussal dolgoztam együtt, én állítottam össze a darab szteppkoreográfiáját. Az első önálló, egész estés munkám a Diótörő volt, ám a fordulópontot a Szomorú vasárnap című musical jelentette. 2018-ban volt a darab premierje a Madách Színházban. Horgas Ádám rendezte, akit akkor neveztek ki a Szegedi Nemzeti Színház főrendezőjének. A közös munka után Szegedre hívott, így két éve a színháznál dolgozom tánckarvezetőként és koreográfusként. A Szomorú vasárnap egyébként február 12-én és 14-én ismét látható lesz élőben, sajnos csak online, streamelt színházi előadásként.

– Hogy alakul ki egy jó koreográfia?

– A mozdulatok megtervezésénél figyelembe vesszük a zenén kívül az adott darab témáját és a táncosok létszámát is, de az Előszónál például a verssel, Borovics Tamás színművész hangjával és Dinyés Dániel zongoradarabjával összhangban készült el Stefanik Kata táncművész számára. Ez a koreográfia az ő inspirációjuk hatására született.

(Tamás Angéla)