Kiállítás nyílt a Magyar Fotográfia Napja alkalmából a Klauzál Házban. A Budafoki Fotóklub fotográfusai minden évben augusztus 29-én tárják a nagyközönség elé az elmúlt időszak alatt készített legjobb alkotásaikat, megemlékezve az első nyilvános eseményen készült fénykép születéséről.
A két francia, Louis Daguerre és Nicéphore Niépce nevéhez fűződő találmányt, a dagerrotípiás eszközt egy évvel magyarországi megjelenése előtt ismerte meg a világ. A minden technikai újdonságot érdeklődéssel szemlélő matematikus, Vállas Antal a Magyar Tudós Társaság nagygyűlésén, 1940. augusztus 29-én a Dunát és a királyi várat vette fel egy megvilágítás előtt fényérzékennyé tett, ezüstözött rézlemezre. Az akkor készített dagerrotípia emlékére 2003 óta minden esztendőben ezen a napon ünnepeljük a fotókulturális nemzeti örökség és a kortárs fotóművészet értékeit.
A Klauzál Ház aulájában sokan összegyűltek, hogy megnézzék a tizenkét fotográfus (Ankes Balázs, Hell Ferenc, Inczédi Zsuzsanna, Kugler Ferenc, Müller Anikó, Németh Gyula, Pató Ferenc, Potmák Andrea, Sörös Richárd, Vankó András, Zács Ágoston és Zsovák Krisztina) „éves termését”.
A megnyitón a látogatók azonban nemcsak a falakon sorakozó közel negyven alkotásban gyönyörködhettek, hanem a kivetítő segítségével a koncerteken, színházi előadásokon, bemutatókon jól elkapott pillanatokban is, amelyeket az elmúlt egy év alatt a művelődési központ rendezvényein örökítettek meg a fotóklub tagjai (Müller Anikó, Pató Ferenc, Sörös Richárd és Zács Ágoston). A szeptember végéig látogatható kiállítást Gazdik István nyitotta meg.
– A Budafoki Képnapok keretében a Budafoki Fotóklub hagyományos, éves, csoportos kiállításán Budafok-Tétényhez kötődő értékeket, színvonalas művészi teljesítményeket mutatunk be. Lehet-e a kultúraközvetítés, a közösségépítés munkása számára örömtelibb és megtisztelőbb feladat, mint az, hogy közösségben született, élményt adó értékeket tárhat a közönsége elé? – mondta köszöntőjében a Klauzál Gábor Budafok-tétényi Művelődési Központ igazgatója, aki megnyitóbeszédét Delacroix szavaihoz kapcsolódva zárta: „A kép első kötelessége, hogy ünnep legyen a szem számára”, és amit most a falakon látunk, az ünnep a szem számára.
Tamás Angéla