Groteszk Udvaros Dorottyával

A nagy színésznők nem attól válnak „naggyá”, hogy régóta vannak pályán és „nagy szerepeket” kapnak. Az hozzáértők szerint az igazi színművészt nemcsak a tapasztalat és a rutin, illetve a rá osztott szerep, a sok munka és a tehetség teszi a színpad, a filmvászon urává, avagy úrnőjévé, hanem valamiféle olyan tudás is, aminek nincs senki más a birtokában: a jelenlét. Ez pedig azt jelenti, hogy amikor megjelenik, a légy is elfelejt zümmögni a környéken, egyfajta megmagyarázhatatlan erő lesz úrrá a levegőben, a játéktéren és a nézőtéren vagy a mozi széksorain. Ő maga válik azzá, akit játszik, még ha tudjuk is, emögött rengeteg munka, tudás és kínlódás is van a próbafolyamatok során.

A Kossuth- és Jászai Mari-díjas Udvaros Dorottya ilyen művész. A Nemzeti Színházban mostanság estéről estére válik Emerenccé Szabó Magda Az ajtó című világhírű regényének színpadi adaptációjában, így alakítja Gertrudis királynét a Bánk bánban, így lesz Orbánné Örkény Macskajátékában annak ellenére, hogy tisztában vagyunk vele, ez már a nagy elődöknek is zseniálisan sikerült, például olyan legendáknak, mint Sulyok Mária vagy Dajka Margit.

Ezért is különleges élményben lehet része azoknak, akik ellátogatnak a Klauzál Házba június 10-én. Udvaros Dorottya ugyanis a főszereplője annak a darabnak, amely egy furcsa családi szobadráma konfliktusait, vicces és megható jeleneteit állítja elénk. Az előadás ismertetője szerint a mű kiindulási pontja, hogy minden családban vannak furcsa figurák, kelekótya kuzinok, akikkel nem szívesen ülünk le a vasárnapi ebédhez. Minden családban vannak kényes témák, amik körül úgy piruettezünk beszélgetés közben, mint az orosz jégtáncosok. Minden családban vannak elefántok a szobában, amiket brüsszeli diplomaták rutinosságával nézünk szobabiciklinek. Tasnádi István Kartonpapa című darabja egy ilyen hétköznapi családban játszódik. Károly ebédelni hívja testvérét, Évát. A két család feszengve ül asztalhoz. Szóba kerül az igény szerinti szoptatás, a szoboszlói közös nyaralások, a pszichiátria, és szép lassan minden darabjaira hullik: házasság, szülő-gyerek kapcsolatok. Ide vezet ez a nagy szabadság. Az alapkérdés azonban mindvégig az, vajon hol késik Kartonpapa, hogy végre rendet tegyen?

A Nézőművészeti Kft. groteszk bohózatában a főszereplő, Udvaros Dorottya mellett olyan kiváló színészeket láthatunk majd a színpadon, mint Scherer Péter, Parti Nóra, Mosolygó Sára, Varga Ádám, de felvételről közreműködik a fanyar, profán humoráról ismertté vált Mucsi Zoltán is. A sikerre garanciát nyújthat az is, hogy a rendező maga a szerző, Tasnádi István. A József Attila- és Balázs Béla-díjas író, rendező, forgatókönyvíró 36 színművének és színpadi adaptációjának eddig 88 bemutatója volt magyar színpadokon, de számtalan darabját megismerhette a közönség külföldön is. A televíziózás, otthoni filmnézés szerelmesei pedig több sikeres HBO-sorozatot is köszönhetnek neki, vezető írója volt például a Terápiának és az Aranyéletnek is. Az általa írt és rendezett Memo pedig 2017-ben elnyerte a legjobb európai tévéfilmnek járó díjat a Prix Europa fesztiválon.

(VH)